Media Management

- Mina reflektioner i kursen Medier och samhälle

Hoppa till: Content | Sidebar | Footer

Jag syns, därför finns jag!

2009-11-07 @ 13:34:32

En mycket givande utbildning och konferens kring Drivhusets alla verksamheter tog plats i centrala Göteborg 4-6 november. Detta gjorde att jag inte kunde delta på den sista föreläsningen i kursen Medier och samhället. För att lösa detta har jag nu läst Julias Luttrups anteckningar och ett flertal av klassens bloggar för att skaffa mig en uppfattning om föreläsningen av Annelie Ekelin.

Frågan om det var skillnad mellan delaktighet och deltagande var föreläsningens mittpunkt. Men innan jag snöar in dig som läsare på dem vill jag klargöra föreläsningens huvudsakliga ämne, E-Deltagande. Detta innebär användargenererat innehåll på nätet. Tekniska stöd för deltagande kan vara allt från bloggar och Youtube till politikerchattar. Att för mig som medborgare, få utrycka min åsikt i stora beslut är möjlig på fler sätt än innan men frågan om folk lyssnar på mig eller inte är en helt annan. Jag anser mig i alla fall synas mer nu än innan E-Deltagandets genomslag.

Att hitta nya former av representation och bidra till möjligheten att medborgarna kan delta i hela den demokratiska processen är visionen med E-Deltagande. Lyckas vi med detta kan vi fördjupa vår demokrati tror Annelie.

Den lokala demokratin bygger på en geografisk samhörighet i platsrummet. Den lokala identiteten är central i den lokala demokratin…” ” Den allt mer individualiserade medieanvändningen leder till en svarare lokal identitet; istället blir andra identiteter viktigare, t.ex. kulturella och intressegrundade identiteter.” Hvitfelt, Håkan & Nygren, Gunnar (2005) På väg mot medievärlden 2020, sid 296

Jag anser att E-Deltagande försöker motverka citatet av Hvitfelt och Nygren. Med den nya informationstekniken vill man tillämpa demokratin utan begränsningar av fysiska omständigheter eller tid och rum och man kan då se E-Deltagande som ett komplement. Jag tycker man kan se en klar skillnad mellan delaktighet och deltagande i stort. Jag kan delta på en lektion men jag är inte delaktig för än jag bidrar till lektionens innehåll. Lika så gäller politiken genom internet. Den finns där, jag deltar genom att se och läsa men jag är inte delaktig för än jag bidrar till den genom mina åsikter. Utan internet som forum i stort missar vi en kanal att kommunisera genom. Min åsikt syns för en bredare publik. Jag har möjligheten att yttra min åsikt på en politiker blogg, en viss del av kommentarerna läses men om någon väljer att lyssna är som sagt en annan fråga.

 


 

Hvitfelt, Håkan & Nygren, Gunnar (2005) På väg mot medievärlden 2020. Lund: Studentlitteratur

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback