Media Management

- Mina reflektioner i kursen Medier och samhälle

Hoppa till: Content | Sidebar | Footer

Genus går inte förbi obemärkt

2009-11-03 @ 14:31:36

Den sista torsdagen i oktober var det dags att möta Britt-Marie Ringfjord. Sedan hon var student har hon arbetat med olika former av genusforskning, först och främst receptionsstudier av den merierande sporten. Föreläsningens tema var Genus & medier. Britt-Marie menade att inom forskningen är det inte de biologiska rollerna som är intressanta, istället ser man på kön som socialt och kulturellt konstruerat. Vad förväntas av oss och som man och som kvinna? I varje kultur finns ett antal föreställningar om kön och om vilka egenskaper män och kvinnor bör ha för att tolkas in i könsrollerna.

Det blev en hel del reaktioner och diskussioner under rasterna av denna föreläsning. Man kunde klart se att detta ämne undgår ingen obemärkt. Jag trycker det är rätt så skrattretande att alla tjejer höll med varandra och killarna var på ”sin” sida med tanke på att det var just detta vi diskuterade och vill bli av med. Britt-Marie startade föreläsningen med att prata om feminismens historia. Det ordet klickar inte gott i allas öron och så heller inte för mig. Men nu när jag förstod hela utvecklingen av kvinnors kämpande för jämnlikhet, ser jag stora skillnader i ordet feminism och de olika typerna. De radikala feminismerna är kanske de vi ränker först på och kanske till och med de som fallit över kanten och blivit någon form av manshatare. Det är inte konstigt att män känner sig hotade om man har denna form av syn på begreppet. När man pratar om jämnlikhet och om jämnställdhet klingar orden något bättre. Att ha lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter borde vara en självklarhet för alla. Men jag ser en ljusning då politiken har hissat en flagga för det för flera år sen och det inte glömdes bort utan ligger kvar på bordet.

Innan jag säger det jag komma skall, vill jag på stå något som vi i klassen fått höra många gånger ”You cannot not communicate”. Boken Theories of communication (1998) menar det samma, att allting kommunicerar något helt oberoende från om man vill eller inte. För att kommunikation ska kunna äga rum behövs minst en person till. Detta informations utbyte mellan två eller fler parter är kommunikationen som boken pratar om. Eftersom allt kommunicerar något tror jag att vi ibland kan komma att övertolka saker.

Britt- Marie berättade även om en undersökning av Anja Hirdman som belyser synen på män respektive kvinnor. Anja studerade då veckorevyn och Fib Aktuellt och menade att dessa förstärker könsrollerna. Budskapet till unga blir att man inte duger utan måste ständig förbättra sig för att väcka mannens lust samt att kroppen blir en kommersiell produkt. Anja har fått mycket kritik för valet av tidningar att studera men det sistnämnda håller jag med om, synen på genus i reklam blir belyst då och då men diskussionen kommer inte alltid så långt. Om vi tittar på exempelvis Sisley bilden som även visats i diskuterats i inlägget, Yttranden är inte så självklart som man kan tro. Här framställs de två kvinnorna i en situation som är något upprörande för många. Utan reklambildtexten Fashioin Junkie skulle jag inte lägga märke till kläderna. Där emot lägger jag märke till kvinnornas utsatthet och att en av kvinnorna visar bröstet. Jag ser det inte som moraliskt rätt att framställa kvinnorna här som sexiga, kopplat med deras utsatthet samt sårbarhet när de befinner sig i vad jag konnoterar som ett rus. Men som jag pekade på tidigare så kommunicerar allt något, allting tolkas också och då utifrån individen som i detta fallet är jag. Kanske har jag övertolkat bilden men jag vill påstå att jag kan uppskatta Sisleys reklam på ett sätt. Jag vet att Sisley som avsändare flertalet gånger spelat på könsroller och på så sätt fått ännu mer uppmärksamhet i media. Det är på många sätt smart av dem att göra detta för sin egen uppmärksamhet men kanske även för debatten kring jämställdhet. Kanske kan deras genomtänkta och strategiska felsteg bidra till värre sanktioner samt belysa debatten kring vad som är okej kommersialisera och dra en gräns för vad som inte är det.

 

Bilden är tagen från sidan: adsoftheworld.com

 


 

Mattekart, Armand & Michéle (1998) Theories of communication. London: Sage

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback